28 March 2011

Aktiviti hujung minggu mindakhayal

Assalamualaikum dan salam satu malaysia....
Haii korunkk..( bahasa pasar @ rojak ) Hihihi.
Ok, untuk post kali ini, kami nak kongsikan aktiviti hujung minggu kami, iaitu Program Merakyatkan Seni Budaya Sukan Rakyat yang diadakan pada hari sabtu 19 mac 2011, bertempat di kampung Melayu Ampang Selangor. Program ini merupakan anjuran Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negeri Selangor ( JKKNS ) yang rasmikan oleh Yb. Dato ' seri Utama Dr. Rais Bin Yatim iaitu menteri di Kementerian Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan ( KPKK ). Maafla lewat post cerita ni, sebab ada masalah yang tak dapat dielakkan.

Untuk pengetahuan kalian,


Program ini turut disertai pelbagai agensi kerajaan dan swasta, seperti Jabatan Hal Ehwal Khas ( JASA ), FINAS, Jabatan Bomba, Stesen Radio Selangor FM dan banyak lagi. Yang lebih menarik, macam-macam aktiviti yang berlangsung, seperti pertandingan sukan rakyat, seni tari, karaoke, demonstrasi kraf seramik, rotan dan banyak lagi. Turut dihiburkan lagi dengan persembahan dari artis-artis jemputan. Kami mindakhayal ( Jay dan Jef ) bersama seorang lagi staf jurusan rotan ( En. Shaiful Fadly ), turut sama-sama menjayakan program ini, iaitu membuat demonstrasi kraf anyaman rotan.

Aktiviti demonstrasi anyaman rotan daripada kami mindakhayal

Kebanyakan pengunjung yang berkunjung ke tapak demontrasi kraf rotan, semua berminat nak belajar. Tapi,     “ maaf ye cik, kami juz buat demo je ni.”  Hehe, itulah jawapan yang asyik diberikan bila ada pengunjung yang ingin mencuba. Bukan apa, bahan mentah tidak mencukupi jika ada pengunjung yang ingin mencuba. Lagipun melalui infomasi yang kami terima adalah mengadakan aktiviti demontrasi sahaja bukanlah interaktif kraf. Tapi, memang respect kepada pengunjung yang hadir berminat mendekati bidang kraf ni. Semangat macam tulah yang kita nak.
Pewittt..Untuk aktiviti santai.

Bagi aktiviti santai, kami di mindakhayal ( Jay ) tidak melepaskan peluang menyertai pertandingan karaoke      di bawah anjuran sebuah stesyen radio iaitu Selangor FM. Huhuhu. Macam tak sangka pula, suara Jay ni boleh memenangi tempat ke-3. Apapun tahniah.

Kembali ke tajuk asal, tujuan utama program ini dianjurkan adalah untuk memupuk semangat muafakat antara penduduk kampung dan pelbagai kaum yang ada di Malaysia. Bersesuaian dengan gagasan 1 Malaysia yang diperkenalkan oleh Y.A.B Dato’ Seri Mohd Najib bin Tun Abdul Razak, perdana menteri Malaysia. Kepada yang tak tahu, sedikit info tentang gagasan 1 Malaysia. Satu Malaysia adalah satu gagasan bagi memupuk perpaduan di kalangan rakyat Malaysia yang berbilang kaum, berteraskan beberapa nilai-nilai penting yang seharusnya menjadi amalan setiap rakyat Malaysia. sumber : Risalah Jabatan Hal Ehwal Khas ( JASA ).


 Seterusnya, kami ingin berkongsi antara aktivti-aktiviti yang ada semasa program dijalankan :)


Demonstrasi bagi kraf seramik 


Promosi buku.


Bahagian Unit Akademik Institut Kraf Negara juga tidak melepaskan peluang untuk membuat promosi buku iaitu " Motif dan Teknik ". Terdapat 7 unit buku yang dipamerkan. ( keterangan lanjut sila ke portal laman web Institut Kraf Negara ).


Untuk keseluruhannya, kalau dilihat pada gambar-gambar diatas, program ini amat meriah dan memupuk semangat muafakat antara masyarakat. Terutama sekali pada belia-belia, dan anak-anak sekolah. Bukan senang anak-anak muda nak mendekati dan meminati dalam bidang kraf ni.
Selain itu, program ini juga dapat mengeratkan silaturahim antara pemimpin dan masyarakat yang berbilang kaum. Diharapkan program ini dapat diteruskan lagi pada masa akan datang.

Sekian dulu dari kami :)
Nantikan post-post yang melayan minda ANDA...

cHAU, Chin, cHiii.... ;-b