10 March 2011

Hari Kraf Kebangsaan 2011

Salam buat semua :) 

Kalau rujuk pada arkib blog, post ni patutnya diaktifkan pada 8 Mac 2011 ( tarikh post utama blog kami wujud ). Tapi, disebabkan terdapat perkara yang tidak dapat dielakkan, post ni tertangguh sampai ke hari ni. Kami mohon maaf dengan apa yang berlaku. Apa pun kami akan lakukan yang terbaik untuk semua pembaca. 

Hari Kraf Kebangsaan 2011 di Jalan Conlay, Kuala Lumpur. Kepada yang tak tahu info ni, untuk pengetahuan kalian, Hari Kraf Kebangsaan diadakan pada setiap tahun dipenghujung bulan Feb dan diakhiri pada awal bulan Mac ( tertakluk pada takwim kraftangan ).  Kepada kengkawan yang tak berkesempatan untuk kali ni, jangan lepaskan peluang untuk tahun akan datang. Sememangnya ada banyak yang menarik dipaparkan antaranya:
  • Pameran 
  • Jualan barangan 
  • Demostrasi kraf dan masakan ( kuih tradisional, lemang dan dodol )
  • Kelas interaktif 
Dan macam-macam lagi.
Kalau yang tak tahu tempat, sila gunakan GPS. Hahaha. 


Di sini ada beberapa gambar untuk dijadikan cerita kepada kalian.

beg tangan
Antara produk yang diperhati. 
( Meriah ) Ni la suasana di Kompleks Kraf.

Beginila suasana “first day” . Waktu ni, pengusaha sedang sibuk mengemas barang masuk kemudian display di gerai masing-masing untuk dipasarkan.


Macam-macam jualan yang ada, antaranya : Batik, tenun, logam, kertas, rempah ratus, daun getah dan lain-lain. Di bawah ada beberapa gambar barang jualan yang menarik perhatian kami. Moga kalian sukakan hasil kraftangan dari usahawan yang pelbagai negeri.
Produk kayu larik
P/s : Suka tengok mangkuk larik kayu hasil dari usahawan Permata Ilham Larik, Johor Bahru:) 

Ukiran halus teknik Larik
Hiasan dari anyaman kraf rotan.

P/s : Anyaman bola rotan hasil kerja tangan pengusaha dari Melaka yang merupakan salah seorang bekas pelajar di Institut Kraf Negara.

Kumpulan Balle-balle

Sebut aje kumpulan Balle-balle, segelintir pasti ada  yang penah dengar. Termasuk jugala kami. Hehehe. Kalau kalian nak tahu, kumpulan ni sangat popular dengan kasut terompahnya, alat muziknya, cara “dress up" dan bertopi ( macam nak ke sawah kan? )

Oppss…..!! ( sambil tutup mulut )
Demonstrasi anyaman kraf mengkuang

Owhkay. Dah merayau dari satu khemah ke satu khemah, kami tertarik pada produk kraf dari mengkuang ni. Kepada kalian yang tak tahu kraf mengkuang ni, boleh la ke laman “uncle googles “. Hahaha. Rasa menarik aje. Anyaman ni baru dikomersialkan bagi kraf tahun ni. Sebenarnya, anyaman ni diwarisi kaum wanita Melaka dengan menggunakan mengkuang untuk anyaman rombong.

Apa pula rombong tu..??
Serba sikit, rombong dihasilkan dari mengkuang, membentuk produk yang pelbagai dan mengandungi motif berkaitan alam sekitar dan manusia. Ia dibuat dari kemahiran tangan dan ilham daun mengkuang yang dianyam dengan teknik “anyaman gila”, untuk dijadikan produk berbentuk bujur, bulat, segi empat dan segi tiga. 

Interaktif anyaman rotan

Hohoho. Untuk post kali ni, kami nak kongsikan kelas interaktif anyaman rama-rama rotan. Pasti ada ramai yang tahu tapi, ada juga yang tak tahu kan. Ramai juga yang lalu-lalang ingin mencuba. Apatah lagi adik-adik sekolah kami ni, seronok dan semangat nak cuba membuatnya.
p/s : Adik-adik, nanti dah abih sekolah, belajar kraf pula yea. Moga-moga adik ni menjadi pewaris anyaman akan datang.

Gerai MyHani

Siapa MyHani ni??

MyHani ni, suka pada rotan, suka menganyam, suka reka dan suka cipta kraf rotan. Ni la serba sikit tentang MyHani. So, nama gelaran MyHani  di ambil dari nama panggilan Ani ( usahawan muda ni ).
Bengkel yang terletak di Puchong, Selangor, tidak jauh dari kilang proses rotan, mudah bagi Ani mendapat bahan mentah. Hasil kraf moden dan kotemporari, MyHani dapat memukau pandangan warga asing yang lalu lalang. Selain popular dengan beg, MyHani nak meluaskan lagi kemahiran yang ada pada dirinya.


Rasanya cukupla setakat ni dulu. Apa pun terima kasih kerana menyokong industri kraf. Tanpa sokongan anda produk kraf takkan maju ke hadapan.

p/s : Nantikan yang menarik lagi dari kami.